Svar från utbildningsfrågor!

Eftersom jag praoade på Riksdagen och hade många
utbildningsfrågor till min handledare bad hon mig att
istället skicka frågor till Erik Randberg som arbetar med just
dessa frågor. Och nu har jag fått svar! :) Vill såklart dela
med mig av detta eftersom det gäller oss alla i denna
åldersgrupp då man ska börja på gymnasium eller
redan går där. Har ni frågor eller till mig eller synpunkter
och vill höra om mina åsikter är det bara att kommentera
här nere :) Blir jätteglad för detta,och då kan jag också
kunna framföra era åsikter till min handledare,och det
skulle hon säkert uppskatta,så ta chansen nu ;)
Kommer den nya programuppsättningen på gymnasiet kunna förbättra utbildningen i skolan?

Ja, det är vår övertygelse att det kommer att leda till att fler elever når kunskapsmålen.


Kommer det krävas högre krav pga det nya betygssystemet, alltså kommer det behövas mer för att få ett A och så vidare.

I och med att det blir fler betygsteg så ökar även kraven för att nå det högsta, men självklart är det så att uppnår alla kunskapsmål i dag och får MVG och uppnår alls kunskapsmål nästa år så ska man få ett A.


Hur vill Moderaterna göra för att fler gymnasieelever ska kunna ta studenten och känna motivation till att göra det.

Genom att erbjuda en gymnasieskola som utgår från det mest grundläggande. Nämligen att alla elever är olika. Därför ska inte alla tvingas in i samma mall och tvingas att läsa in högskolebehörighet. Utan nu skapar vi en gymnasieskola som utgår från att elever vill olika och har olika intressen.


Tror ni att fler elever nu kommer klara av de program som de valt nu när intagningskraven ska höjas.

Ja, eftersom vi höjer kvaliteten och kunskapskraven genom hela utbildningskedjan, dvs redan från grundskolan. I dag gör man eleverna en björntjänst genom att ha låga intagningskrav som istället leder till att över 30 000 elever varje år hoppar av, det är oacepptabelt. För att bryta den utvecklingen är viktigt att eleverna har rätt kunskaper när det väl börjar gymnasiet.


Hur ser ni på att man ska lägga upp reigionsläran. Vänsterpartiet har ju sagt att dom vill se en uppläggning då man lär sig alla religioner lika mycket,
alltså inte mer kristendom än de andra religionerna.

Vi anser att det ska vara mer fokus på kristendomen av den anledningen att Sverige är ett kristet land. Kristendomen har spelat en stor roll i Sveriges historia, hur våra lagar och normer är uppbyggda och varför vi firar jul, påsk osv. Av samma anledning att vi läser mer om Sveriges statsskick än Tysklands, av samma anledning att vi läser mer om Sveriges historia än övriga världens så anser vi att kristendomen ska ha en given roll i religionsundervisningen.


När kommer det nya beslutet om att vi ska börja med betyg i årskurs 6 införas.

2012

Kommentarer
Postat av: Emelie

Märkligt att personen svarar att vi firar jul pågrund av kristna traditioner. Stämmer ju inte! Han eller hon kanske ska gå om skolan ;)



Hur svårt är det att läsa in högskolebehörighet? Det är ju bara Svenska A+B, Matematik A och Engelska A. Grundläggande kunskaper för att ens klara sig i samhället. Känns som snarare kunskaperna kommer att minska istället.

2010-11-23 @ 20:07:03
Postat av: Sandra Törn

Gillar du tävlingar? :)



Jag har en tävling i min blogg där du kan vinna en supersnygg röd väska.

Var gärna med och tävla!



Förlåt om du inte gillar sånna här kommentarer, vill att så många som möjligt ska få chansen att bli ägare till denna skönhet. :)



Tävlingen hittar du här: http://sandratorn.se/2010/november/tavling-i-samarbete-med-belovelyse.html



Kram Sandra

2010-11-24 @ 05:34:41
URL: http://sandratorn.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0